Jympa och övrig gruppträning

Here are the descriptions in english. Class description (Eng) (PDF)

Barntillåtet

Ordinarie pass med märkning Barntillåtet, för barn och vuxna tillsammans.
Ordinarie pass, t ex Jympa medel, Dans fusion, Core som öronmärkts ”Barntillåtet”. Barn i åldrarna 7-12 är välkomna att deltaga i sällskap med vuxen.

Cirkelfys

Funktionell, sportig träning i stationer.
Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.

Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Cirkelfys soft

Funktionell träning i stationer.

Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.

Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Cirkelfys soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning. I Cirkelfys soft finns det gott om tid till varje övning, här är det ett ostressat tempo.

Core

Funktionell träning med fokus på bålstabilitet.

Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, tabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.

Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg. mage, bålstyrka och stabilitet.

Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex dans, jympa, stavgång, jogging, spinning eller liknande.

Core soft

För dig som vill utveckla hållning och stabilitet.

Träna och utvecklas i dina rörelsetekniker. Det handlar mycket om hållning, stabilitet och kontroll. Vi jobbar fokuserat och medvetet, banar in bra rörelsemönster som bygger upp din kapacitet. Fokus är på kroppens mittdel, dvs mage, rygg och sida – din core. Vi tränar också de andra stora lederna: skuldra, höft, knä och fot.

Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att den lugnare karaktär som soft-träning har är vad du trivs bäst med.

FlexIMG_2429

Funktionell träning med fokus på rörlighet.
Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar.

Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.

Flex soft

Funktionell och mjuk rörlighetsträning.
Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.

Flex soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

IntervallFlex

Tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet.

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass för dig som gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Jympa

Vår klassiska gruppträning, bas- & medelnivå.
Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på bas, medel och intensiv nivå, alla med samma träningsupplägg. Ett brett utbud av Jympavarianter kompletterar klassikern, som t ex Jympa soft och Jympa puls.

Jympa bas – från grunden utan hopp

Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa medel – högre tempo och hopp

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Jympa soft

Tar hänsyn, bygger upp och utmanar.
Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.

Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning. Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

FlowRide – Limited edition

Befintligt pass i ny skön form under en begränsad period.
Limited edition är variationer och kombinationer av befintliga pass. De finns under en begränsad tid för att ge dig nytändning och inspiration i din träning.

Välkommen på en åktur: Limited Edition 2017 FlowRide är en Jympa-upplevelse med en twist. Lekfull och funktionell träning med sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser. Hög tillsammanskänsla och nära till leendet. Precis som på Jympa tränar du hela kroppen; styrka, kondition och rörlighet. Åkturen bjuder dig på power, flyt och en och annan överraskning. Gör dig redo, nu åker vi!

Power Hour

Ett teknikenkelt styrke- och konditionspass med mycket energi.

Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

Skivstång intervall (75 min)friskis_taby_DSF7022_GK_

Effektiv styrketräning och tuff kondition.

Ett Skivstångspass, som bantas på viss benstyrka och istället plussas på med 15 minuters konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som
vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter. Intensitet och belastning ligger mellan medel och intensiv.

 

Spin distans

Individuell konditionsträning i grupp på cykel.
Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

Spin soft

Konditionsträning på en lugnare nivå.
För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin.

Yoga

Fysisk, lugn och meditativ.
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir.

Du behöver inte ha tränat yoga innan.

Yoga energy

Dynamisk, utmanande och flödande.
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Yoga energy är ett fysiskt mer utmanande och krävande pass. Du yogar i ett flöde med harmoni i andning och rörelse, och stannar ibland längre i vissa positioner för att kunna fördjupa dem. Passet vänder sig till dig med yogavana.
  • Öppettider 26 juni - 13 augusti

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar09.0009.0009.0009.0009.00Stängt13.00
    Stänger13.0013.0013.0013.00
  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar16.0016.0016.0016.00Stängt
    Stänger21.0021.0021.0021.0018.0019.00
  • Öppettider 14 augusti - 3 september

  • MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar07.0009.0007.0009.0007.0009.0010.00
    Stänger22.0022.0022.0022.0019.0012.0019.00
      facebook